Практические задания по английскому языку.
Повышенный уровень обучения
Педагогическая продукция
подготовлена участником
творческой группы
учителей английского языка
Гордейчик Татьяной Сергеевной,
учителем высшей квалификационной категории
ГУО «Средняя школа №2 г.Березы»
Понятие «Европейский языковой портфель»
С 2003 года в Беларуси введено понятие «Европейский языковой портфель»-
документ для сертификации уровня владения иностранным языком при поступлении на учебу или работу, характер которых сопряжен с необходимостью владения иностранным языком в определенной степени.
Для учащихся Европейский языковой портфель должен стать средством повышения мотивации к дальнейшему и более совершенному изучению иностранного языка.
Существуют таблицы для самооценки учащихся.
Изучение иностранного языка на базовом уровне предполагает работу на уровне А2 (допороговый),изучение иностранного языка на повышенном уровне предполагает работу на уровне В1 (пороговый).
Итак, остановимся на таком аспекте языка как «Говорение»:диалогическая речь, монологическая речь.
Уровень А2 (говорение) | Уровень В1 (говорение) |
Диалог | Я умею обмениваться информацией на знакомую мне тему в простых наиболее типичных ситуациях общения и ходе выполнения совместной деятельности. Я умею поддерживать короткий разговор, но не умею вести длительную беседу. | Диалог | Я умею общаться в большинстве ситуаций во время пребывания в стране изучаемого языка. Я умею без предварительной подготовки участвовать в диалогах на знакомую или интересующую меня тему(например,на темы: «Семья», «Хобби», «Путешествия», «Текущие события»). |
Монолог | Я умею использовать простые предложения, делать небольшие сообщения о моей семье, других людях, учебном заведении, работе (настоящей и прошлой). | Монолог | Я умею строить связанные высказывания о своем жизненном опыте, событиях, Рассказывать о совей мечте, надеждах,желаниях. Я умею кратко высказываться о своих взглядах на будущее Я умею передать содержание книги или фильма и выразить свое отношение к нему |
Overall Spoken Interaction-A2
- I can ask and answer questions,exchange ideas,
informationon familiar topicsin predictable everyday situations.
- I can understand what is said clearly, slowly, directly to him/her in simple
Everyday conversation; can be made to understand ,if the speaker can take the trouble.
Overall Spoken Production - A2
- I can use simple phrases and sentences to describe where I live and
people I know.
- I can discuss what to do,where to go and make arrangements to meet.
- I can agree and disagree with others.
- I can tell a story or describe something in a simple lists of points, everyday
aspects of his/her environment e.g. people, places, a job or study experience
- I can use basic sentence patterns and communicate with memorized phrases,
groups of a few words and formulate about themselves and other people.
Overall Spoken Interaction-- B1
- I can exchange, check, confirm information, deal with less routine situations, explain why something is a problem.
- I can express thoughts on more abstract, cultural topics such as films, books, music etc,
- I can enter unprepared into conversation on familiar topics,
express personal opinions.
Overall Spoken Production B1
- I can generally use simple phrases and sentences to describe where I live andto describepeople I know.
- I can discuss what to do,where to go and make arrangements to meet.
- I can agree and disagree with others.
- I can give detailed accounts of experiences, describing feelings and reactions, dreams, ambitions, events.
- I can narrate a story.
- I have enough language to get by, with sufficient vocabulary to express himself/herself on different topics
Для определения уровня обученности по видам речевой деятельности используются следующие параметры, среди которых определяющую роль играет коммуникативное качество осуществляемых речевых действий,а именно: умение решать коммуникативные задачи, специфические для каждого вида речевой деятельности.
Параметры и характеристики осуществляемой деятельности в области говорения:коммуникативное качество, связность, диапазон используемых средств, беглость, объем высказывания,самостоятельность.
Коммуникативное качество | В говорении на иностранном языке –делая логическое сообщение или участвуя в устно-речевом взаимодействии - учащийся должен показать способность в целом справиться с поставленными задачами. |
Связность | Монологическое высказывание должно быть в целом последовательным ,а произносимые в ходе диалога реплики могут быть несколько сбивчивыми |
Диапазон используемых средств | Диапазон используемых языковых средств может быть ограниченным, но минимально достаточным для общения. Узость вокабуляра может восполняться компенсаторными стратегиями. |
Языковая правильность | Речь может идти об относительной правильности. Допустимо произношение, страдающее влиянием родного языка, если оно в основном понятно.Возможны также не нарушающие общение грамматические и лексические ошибки. |
Беглость | Речь может быть достаточно беглой. Возможны паузы хезитации с поиском средств выражения нужного значения, а также перемены темы в ходе беседы |
Объем высказывания | Объем монологического высказывания должен быть по крайней мере минимально достаточным для достижения коммуникативной цели(приблизительное количество предложений должно быть обозначено в формулировке задания).В диалоге приемлемые реплики, состоящие из одного-двух простых предложений, если они обеспечивают решение коммуникативной задачи. |
Самостоятельность | Самостоятельность учащегося в целом невелика.Не следует ожидать от него инициативы.Учитель должен стимулировать высказывание учащихся и быть достаточно терпимым в случае некоторой неуверенности с их стороны. |
Tasks
ROLE-PLAY IN PAIRWORK(10 min.)
Learning about the Course
You are offered a grant for a year at a European university. You meet the representative of the university to find out about the course.
- greet B;
- introduce yourself;
- ask about the location of theuniversity, the length of the course,
the subjects, the examinations;
- choose the accommodation and explain your choice;
- thank B
I I B.
You are the representative of the Central European University in Budapest.
You explain the conditions for the year of study your university offers.
- greet A;
- introduce yourself(think of a name);
- give information: university on campus outside the city, one year of study starting in Oxford, exact sciences and modern languages, four examinations every term.
- offer a choice of accommodation: with a family, at a hostel
ROLE-PLAY IN PAIRWORK(10 min.)
Showing Your School Museum
You are showing your school museum to an English-speaking guest.
- say what kind of museum it is;
- explain who it is for;
- explainhow the exhibits have been collected (the craftsmen contributed them, the parents of the students donated them) ;
- say what events take place there(special exhibitions, lectures, talks, workshops);
- respond to the thanks.
I I B.
You are the English-speaking guestin Belarus. You are at school museum of local history.
- ask what kind of museum it is;
- ask who the museum is for;
- ask how the exhibits have been collected;
- ask what events take place in the museum;
- thank your guide for showing you around
Учащиеся получают карточки с заданиями и готовятся самостоятельно,
продумывая ход разговора и реплики
Трудные вопросы.ToughQuestions.
Данные вопросы представляют собой мини задания для размышления.
Они предполагают не столько знание тематического материала, сколько общую осведомленность о психологических аспектах жизни человека и общественных ценностях. Именно такие вопросы и составляют реальную коммуникацию, ответов на них на английском языке поможет учащимся осмыслить свой опыт и жизненные ценности. Их можно использовать для индивидуальной работы или для работы в парах и группах.
1.Have you ever been in a situation where you did not understand the other person? What did you feel? What happened in the end?
2. Do you think school exams helpful or harmful?
3. Do you think competition is good for children or bad for them? Why?
4. Do you agree with the statement “Girls are weaker than boys”? In what ways can this phrase be true and in what ways can it be false?
5.What is the most important job of a language teacher?
6. If you were given the choice to be able to fly or to be able to live forever,
which one would you choose? Why? Do you think that it is possible for humans to possess superpowers? Why?
7.Do you think success always brings happiness? If success doesn’t bring happiness, then what does?
8. Do you think it’s better to be an “early riser” or a “night owl”?
9. What are the three wishes you’d like to come true?
10. Do you find making plans does good?
Quotable Quotes. Крылатыевыражения.
Winston Churchill
1. A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty.
2. A joke is a very serious thing.
Mark Twain
- Don’t let school interfere with your education.
- A classic is something that everybody wants to have read and nobody wants to read.
William Shakespeare
- Men of few words are the best men.
- What’s in a name? That which we call a rose by any other name would smell as sweet.
- Love all, trust few, do wrong to none.
World Wisdom
1.Money spent on the brain is never spent in vain (speak on English, American scientists, new technologies and computers).
2.Tastes differ.(speak on art, actors).
3. Well begun is half done.
4. Opportunity seldom knocks twice.
4. Business before pleasure.(Speak on household chores)
5. Practice is the best master.(Speak on learning English)
6. If you want to be happy, be it!
7. Your life is what you make of it.
8. God helps those ,who help themselves.
Murphy’s Laws
- Good parking places are always on the other side of the street.
- There are three ways to get something done: do it yourself,
hire somebody, or forbid your kids to do it.
Предложите учащимся какое-то количество распространенных мыслей, высказываний авторов. Предложите выбрать одно, наиболее отвечающее ощущениям учащегося, и пусть он порассуждает о его актуальности.
1. I came, I saw, I conquered.
2. But it does move!
3. Beauty will save the world.
4. Brevity is the sister of talent.
5. You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time. But you cannot fool all the people all the time.
Anton Chekhov(4)
Abraham Lincoln(5)
Julius Caesar (1)
GalileoGalilei (2)
FyodorDostoevsky(3)
Ситуации к пословицам. Situations on Proverbs.
Предложите учащимся соединить ситуацию с пословицей. Попросите прокомментировать и привести пример из литературы или придумать ситуацию к оставшейся пословице.
Match the situation to the proverb from the list given below. Comment on the situations. Have you ever found yourself in a similar one?
Situations:
1.Don’t look for trouble on purpose, don’t interrupt or trouble a person, situation, when this is likely to cause disorder.
2.Eating should not be the main purpose of life. We should, on the contrary, eat just enough to lead a useful life.
3.First make sure the person is reliable and then trust him.
4.Knowledge cannot be acquired all at once: it must be gained step by step. Don’t try to spell “catastrophe” if you can’t spell “cat”.
5.Experience is a good teacher. The longer we live, the more we learn.
6.Nothing is wholly dark or full of sorrow: there is some good in every evil:a misfortune may turn into a benefit.
Proverbs:
a)Live not to eat, but eat to live.
b)Live and learn.
c)Learn to walk before you run.
d)First try and then trust.
e)Every cloud has a silver lining.
f)Let sleeping dog lie.
g)A hungry belly has no ears.
Keys:1b,2a,3g,4f,5d,6c (an odd one---- e)
Sentences forCompletion.Предложения для дополнения.
Предложите учащимся закончить предложение, а потом развить мысль до небольшого рассказа на одну минуту.
Example: It’s a well-known fact that the Earth …
a) goes round the Sun.
b) is our common house.
c) looks beautiful from outer space.
d) mostly consists of water.
e)is the third planet of our Solar system.
1.My favourite gadget is…
2.By the end of the year, I”ll have…
3.I generally use the Internet…
4.The main differences between my first language and English are…
5. If I’m not mistaken, you …
6. University students of Oxford and Cambridge…
7. If I could be somewhere else now…
8.School is a place where…
9.Wonders happen when…
10.A person who speaks many foreign languages…
11.I wish politicians would/ had…
12.I’d like to be more …and less…
13.Creative people always…
14.Teamwork skills are important if…
15.You can become a well-rounded person if…
16.The work under pressure means…
17.If I could do anything I wanted to right now, it would be /I would…
Упражнения “If Object Could Talk”
Не менее увлекательной будет работа с вещами ,предметами и безделушками, принадлежащих учителю или учащимся.
When we look at an object we see more than materials and shapes. Many objects are designed to communicate messages symbolically. Discovering the meaning of these symbols helps us to understand the message contained in the object. The way we behave with objects reveals much about our knowledge ,experience, and status. Objectsbothconstructandcommunicateouridentities.
Принесите на урок какие-то интересные вещи, можно использовать даже те, которые находятся под рукой: ластик,кнопка,скрепка,картинка…
Учащимся предлагается ответить на вопросы от имени этого предмета:
1.How old are you?
2.What’s your earliest memory?
3.What colour are you?
4.What are made of?
5.Where is your home?
6.What is your purpose?
7.What do you think about your owner?
8.What is happiness for you?
9.What are you afraid of?
10.What do you like /dislike about your life?